تکنولوژی و نرمافزار- عدهای آغاز چاپ در ایران را عصر ایلخانیان ميدانند؛ برخی احتمال دادهاند كه یهودیان فارسیزبان پیش از سایر گروههای فارسیزبان به اهمیت چاپ كتاب پیبردهاند.
در سال 1639سه كتاب به زبان و خط فارسی از سوی هیئتهای تبلیغی مسیحی و در باب تبلیغ مسیحیت در لیدن
هلندHYPERLINK "http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=43644" به چاپ رسیده و چاپخانهای كه این كتابها در آن چاپ شده، ظاهراً نخستین چاپخانه فارسی در جهان است.بر اساس مدارك موجود، نخستین كتابی كه در خود
ایرانHYPERLINK "http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=47027" چاپ شده، زبور داوود یا ساغموس است كه در 1638 به زبان و خط ارمنی در 572 صفحه در جلفای اصفهان و به دست كشیشان ارمنی به چاپ رسیده است.اینكه ارمنیان، پیش از دیگر گروههای قومی ـ زبانی ساكن ایران توانستهاند در ایران چاپخانهای از آن خود تأسیس كنند و آزادانه به چاپ و نشر منابع مسیحی بپردازند و در میان اقوام جهان مقام پانزدهم را از حیث قدمت چاپ احراز كنند، دلایل بسیاری دارد كه مهمترین آن، محیط آزاد و تشویقآمیزی بود كه بهویژه شاه عباس اول صفوی و فرمانروایان دیگر این سلسله برای آنها ایجاد كرده بودند.
ارمنیان حدود 30 سال پس از كوچ به جلفای اصفهان، بصمهخانهای در این شهر دایر و چاپ كتاب را آغاز كردند. براساس اشارههای سیاحان خارجی، بهویژه شاردن، شماری از ایرانیان در عصر صفویه از كار چاپ و چاپخانه آگاهی داشته و به ورود آن به ایران شایق بودهاند.
جان پینكرتون و جونس هنوی، كه در عصر نادرشاه افشار به ایران سفر كردهاند، از جزوههایی صحبت به میان آوردهاند كه به زبان لاتینی و عربی چاپ و منتشر میشده است.
تحول عمده در فن چاپ و انتشار مواد چاپی، اعم از كتاب، روزنامه و مواد دیگر، از دوره ولایتعهدی عباس میرزا قاجار آغاز شد كه مصادف است با پیامدهای جنگهای ایران و روس.
چاپخانهای كه بنا بر مدارك فعلی، وجود آن محرز است، در سال 1233 به دست آقا زینالعابدین تبریزی و با حمایت عباس میرزا در تبریز تأسیس شده است.
فتحنامه، اثر میرزا ابوالقاسم قائم مقامِ فراهانی، تفصیلی از جنگهای ایران و روس، ظاهراً نخستین كتاب فارسی است كه در ذیحجه 1234 در ایران چاپ و منتشر شده است.
بررسی نخستین كتابهای چاپی نشان میدهد كه دولت وقت از فنّاوری چاپ در جهت مقاصد خود استفاده میكرده است. كتابها عمدتاً تاریخی، دینی، ادبی، یا در جهت ترویج اصول بهداشتی، ترویج جنبههایی از حیات مدنی و فرهنگ زندگی اجتماعی جدید بوده است.
در سال 1240، حدوداً 7 سال پس از تأسیس چاپخانه در تبریز، میرزا زینالعابدین به امر فتحعلیشاه به تهران احضار و به تأسیس چاپخانه و چاپ كتاب مأمور شد.
چاپ سنگی در ایران بنابه عللی پس از چاپ سربی رواج یافت. جعفرخان تبریزی برای تعلیم دیدن چاپسنگی به مسكو فرستاده شد و او در بازگشت، یك دستگاه چاپ سنگی را در 1239ـ1240، چند سالی پس از ورود چاپسربی، با خود به تبریز آورد.
نخستین كتاب چاپ سنگی ظاهراً قرآنی بود كه در 1248 به همت میرزا اسداللّه در تبریز چاپ شد و 3سال بعد، باز به همت او و در تبریز، زادالمعاد انتشار یافت.
چاپ سنگی جز در تبریز و تهران در بسیاری از شهرهای دیگر ایران رواج یافت، تا آنكه در دوره ناصرالدین شاه قاجار چاپ سربی پس از مدتی بیش از نیم قرن بار دیگر رایج شد. چاپ سنگی حتی بنا به ضرورت فنی بر خط فارسی تأثیر گذاشت و در شیوه تحریری آن تغییری ایجاد كرد.
تأسیس مدرسه دارالفنون بر وضع و سیر چاپ در ایران تأثیر گذار. نیاز به انتشار كتابهای درسی، سبب شد كه در این مدرسه كارگاهی مختص چاپ آثار استادان دارالفنون، منابع درسی محصلان و نیز پارهای كتابهای دیگر تأسیس شود. چاپخانه كوچك دارالفنون ظاهراً در 1268 و با نام دارالطباعه خاصه علمیه مباركه دارالفنون تهران و زیرنظر علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه تشكیل شد و تا 1300 دایر بود و شاید حدود 40 عنوان كتاب درسی در آن به چاپ رسیده باشد.
چاپخانهاي دولتی، كه تحت عناوین مختلف فعالیت میكرد و به چاپ كتاب و روزنامه میپرداخت، در دوره ناصرالدین شاه تأسیس شد.
نهضت مشروطه در ایران عامل افزایش تعداد عناوین و شمارگان روزنامهها، گرایش بیشتر مردم به خواندن مطالب سیاسی و اجتماعی و نیز تقویت و گسترش چاپ در ایران بود. چاپ ژلاتینی، كه بعداً جای خود را به روش چاپ استنسیلی داد، احتمالاً از اواخر عصر ناصری، و همزمان با آغاز تحركات سیاسی تازه، برای تكثیر اعلامیههای پنهانی، نامههای سرگشاده و شبنامههای سیاسی مورد استفاده قرار گرفت و ظاهراً چاپخانههای مخفی كوچكی برای چاپ ژلاتینی تشكیل شده بود.
چاپخانه مجلس شورای ملی، مدت كوتاهی پس از تشكیل مجلس اول، به منظور چاپ و نشر روزنامه و نیز مطالب اختصاصی خودِ مجلس، به سرعت تأسیس شد و در مدت كوتاهی به بزرگترین چاپخانه كشور تبدیل گردید.
چاپخانه مجهز دیگری به نام چاپخانه شاهنشاهی، به سرپرستی عبداللّهخان قاجار كه مدیریت او در صنعت چاپ معروف بوده است، پس از استقرار مشروطیت تأسیس شد و تا 1328 فعال بود.
در دوره محمدعلی میرزا، استفاده از چاپخانههای سربی اختصاصی و غیردولتی به جای چاپخانههای سنگی دولتی معمول شد، به طوری كه بنا به تخمین حوالی سال 1330 معدودی چاپخانه سنگی به فعالیت ادامه میدادند.
در سالهاي 1307، 1310 و 1317 برای چاپ و نشر كتابهای درسی در سراسر كشور و به شیوهای نو اقدام شد.
تأسیس
از سال 1320 تا 1332 ، بهرغم مداخلات ادواری حكومت و ممیزیهای موقت، چاپ و نشر تقریباً آزاد بود. شمار مطبوعات كه در ابتدای دوره رضاشاه كاهش یافته بود، پس از سقوط او مجدداً افزایش یافت.
چاپخانه تابان، به عنوان نخستین چاپخانه خصوصی كه به دستگاههای جدید و خودكار مجهز شد، در همین سالهای پس از جنگ، تحولی چشمگیر را از سرگذراند. چاپخانه بانك ملی ایران هم به دستگاههای ملخی جدید مجهز گردید. چاپخانه اطلاعات هم كه پیش از 1320 چاپخانه بزرگی بود، مجهزتر گردید.
در دهه 1330، دستگاههای افست رتاتیو و دورنگ و چهاررنگ جدید به ایران وارد شد و تحولی فنی در چاپ به بار آورد. چاپخانههای افست، روزنامه كیهان و سپهر، مهمترین چاپخانههای آن دهه به شمار میآیند.
در دهه 1340 چاپ وارد مرحله تازهای شد و انتشار كتابهای درسی در هیئتی جدید، كتابهای ارزان قیمت جیبی و شماری نشریه و گسترش آموزشهای چاپ بر رونق آن افزود.
تا حدود نیمه دهه 1340، آموزش چاپ در ایران به شیوه استادی ـ شاگردی و از طریق چاپخانهها انتقال مییافت. در 1344، رشته چاپ در هنرستان فنی تا مقطع دیپلم فنی دایر شد. از 1345 به بعد، هر سال چند تن برای فراگرفتن فنون جدید چاپ به اتریش اعزام میشدند.
سالهای منتهی به انقلاب اسلامی ایران در دهه 1350 نیز برای چاپ كشور از سالهای پر تعارض به شمار میآید. افزایش چشمگیر درآمد كشور و طرحهای گسترده توسعه، كه گسترش چاپ را هم اقتضا میكرد، با سیاست نظارتِ بسیار شدید بر چاپ كتاب و مطبوعات همراه شد.
ورود تجهیزات جدید چاپ، از جمله دستگاه لاینوترون، پاسخی به نیازهای رو به افزایش منابع چاپی، بهویژه كتابهای درسی مدارس و دانشگاهها، بود، حال آنكه تنوع آموزشی و تكثر منابع كه نیاز جدید كشور بود، با سیاست نظارت چاپی در تضاد كامل قرارداشت.
در جریان انقلاب اسلامی 1357 چاپخانهها یكی از مهمترین و حساسترین كانونهای فعالیت بر ضد حكومت پهلوی بودند. از خروج محمدرضا پهلوی از ایران در دی 1357 تا آغاز تجاوز نظامی
عراق به خاك ایران در پایان شهریور 1359، بیش از 350 عنوان روزنامه در ایران چاپ شده است.چاپ در ایران از 1357 به این سو به طور كلی بر اثر چند عامل رو به رشد نهاده است: افزایش عناوین كتاب و نشریه؛ برداشته شدن ممیزی، جز در دورههایی كوتاه؛ گسترش آموزش چاپ؛ انتشار نشریههای تخصصی در این زمینه؛ گسترش و تقویت صنف چاپ و صنفهای وابسته؛ ورود تجهیزات و فنون جدید چاپ، به ویژه استفاده از رایانه و دستگاهها و شبكهها و نظامهای رایانهای كه انقلابی در اطلاعات و ارتباطات در سطح جهانی به بار آورده است؛ توسعه دانشگاهها و آموزش عالی؛ افزایش جمعیت و رشد سریع نسل جدید لازمالتعلیم و نیاز به چاپ منابع جدید؛ گسترش نهضت سوادآموزی و نظایر اینها.
در سال 1371
روش چاپHYPERLINK "http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=33589" رنگی در مطبوعات به كار گرفته شد. روزنامه همشهری نخستین روزنامه رنگی ایران است. در همین سال آییننامه جدیدی در خصوص تأسیس چاپخانهها و واحدهای وابسته و چگونگی نظارت بر آنها به تصویب رسید.در زمینه چاپ، 3 نشریه تخصصی و نیمهتخصصی انتشار مییابد: ماهنامه صنعت چاپ؛ ماهنامه چاپ و بستهبندی؛ ماهنامه چاپ و انتشار.
چاپ تمبر، اوراق بهادار، اسناد، بلیت اتوبوسهای شهری، برگههای عوارض و نظایر اینها در چاپخانههای دولتی و تحت مقررات خاصی انجام میگیرد. چاپخانه ویژه چاپ اسكناس در 1361 تأسیس و سال بعد به بهرهبرداری رسید و از 1367 اسكناس كشور كلاً در این چاپخانه چاپ شده است.
با تصويب شوراى عالىHYPERLINK "http://hamshahrionline.ir/News/?id=63630" HYPERLINK "http://hamshahrionline.ir/News/?id=63630"انقلاب فرهنگى روز 11 شهريور به عنوان روز صنعتچاپ نامگذارى شده است.
چاپ افست
Offset Printنوع چاپ : غير مستقيم
شكل ظاهري رابط چاپ : مسطح
تعريف:
چاپ افست يكي از پر رونق ترين و فراوانترين چاپ هاست. شايد يكي از دلايل آن چاپ روي كاغذ با كيفيت بسيار عالي و در تيراژهاي نسبتا پايين است. البته در چاپ سيلك اسكرين تيراژهاي پايين تر از چاپ افست معمول و متداول تر است و حتي از نظر صرفه اقتصادي مناسبتر اما اگر جنبه كيفيت چاپ را نيز در نظر داشته باشيم، چاپ افست مناسب ترين است. گاهي چاپ افست را به دليل عدم برجستگي يا فرورفتگي در رابط چاپ (زينك) چاپ مسطح نيز مي نامند.
مراحل كار:
طراحي نخستين مرحله شروع به كار در هر پروژه چاپي است و بعد از آن نوبت به كامپيوتر و اجرا در آن مي رسد. بعد از اين مرحله كار بر روي CD به ليتوگرافي سپرده مي شود.
در اين مرحله توسط دستگاه ايميج ستر Image Setter از كار خروجي گرفته مي شود. در كار هاي چهار رنگ چهار فيلم كه نشان دهنده رنگهاي سايان (آبي) C ماژنتا (قرمز) M زرد Y مشكي K مي باشد به دست مي آيد (CMYK) . { دستگاه ايمج ستر شبيه به چاپگر است با اين تفاوت تغذيه آن به جاي كاغذ فيلم است.}
فيلم هاي هر رنگ به صورت مجزا در دستگاهي به نام قيد كپي قرار مي گيرد و پس از عمل نوردهي نقش فيلم بر روي زينك مي افتد به دنبال آن ظهور زينك انجام مي شود بدين ترتيب چهار زينك از هر رنگ تهيه مي شود. در سيستم هاي پيشرفته تر كپي زينك حذف شده است و با به كار گيري دستگاهي به نام پليت ستر Plate Setter از فايل طرح مورد نظر مستقيما زينك يا پليت تهيه مي شود.
گاهي اوقات زينك ها را به زينك سوزاني مي فرستند تا با سوزاندن زينك ها تيراژ آن بالا رود. زينك ها به طور معمول تا تيراژ 50000 عدد را به خوبي چاپ مي كنند. بنابراين زينك ها از ليتو گرافي به چاپ خانه فرستاده مي شوند. در اين مرحله زينك هر رنگ به برج مربوط به آن رنگ در ماشين چاپ وصل مي شود و در هر برج مركب مورد نظر ريخته مي شود. كاغذ از يك طرف وارد ماشين چاپ شده و پس از عبور از هر برج نقشهاي مربوط به رنگ آن برج را با همان رنگ به خود مي گيرد.
ماشين چاپ به طور كلي از غلطكهاي متعدد تشكيل شده است كه مركب را يكنواخت كرده و نهايتا به زينك مي رساند. زينك ابتدا به وسيله غلطكي مرطوب مي شود و در واقع قسمتهايي كه نقش ندارند مرطوب شده و قسمتهاي نقش دار رطوبت نمي گيرد. مركب توسط غلطك ديگري بر روي زينك ماليده مي شود و چون مركب چرب است روي قسمتهاي مرطوب كه نقش ندارد نمي نشيند. به دنبال آن نقش از روي زينك به روي لاستيك چاپ مي افتد و بعد از آن به كاغذ منتقل مي شود.
همچنین چاپ افست نوعی از چاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ میکنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانهاست . در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحهای فلزی به نام زینک منتقل میکنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس میکنند که فقط نوشتهها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود میگیرد. زینک را به دور نخستین استوانه میپیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیا به دور استوانه سوم میپیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم میگیرد. سرعت کار ماشینهای چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) میباشد. از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است .
چاپ افست در نتیجه ی توسعه ی چاپ برجسته ی غیرمستقیم یا لترست انجام گرفت. در واقع کلمه ی افست به معنی غیرمستقیم و متعال کردن می باشد.
اختراع چاپ افست را به دو مخترع ، یکی امریکایی به نام ایرا، و روبل و دیگری آلمانی مقیم آمریکا به نام گاسیارها من نسبت می دهند. هر دو مخترع در حدود سال های ۱۹۰۴ میلادی ، این ایده را که می توان با فرم های لیتوگرافی چاپ غیرمستقیم انجام داد، بررسی و آزمایش می کردند.
گفته می شود که روبل، که یک چاپخانه دار کوچک با تجهیزات پیش از چاپ لیتوگرافی بود، روزی، به دلایلی ، برای چاپ اسکناس با مشکل کیفیت چاپ مواجه می شود. وی برای حل این مشکل از لاستیک نرم تری برای چاپ استفاده می کند. در این میان اپراتوری هم که مسئول تغذیه ی کاغذهای اسکناس به درون دستگاه بود در هر چند دور چاپ یک بار کاغذ را مخصوصاً وارد دستگاه نمی کرد
.این عمل باعث می شود که با نبودن کاغذ، مرکب نخست به روی لاستیک و سپس به پشت کاغذ بعدی انتقال یابد. وقتی روبل یکی از این چاپ های باطله را بررسی کرد با تعجب متوجه شد که کیفیت چاپی باطله در پشت کار به مراتب بهتر از چاپ روی کار است . این کشف مهمی بود و سرآغاز چاپ افست شد. روبل از آن پس برای تحقیق و توسعه ی روش چاپی غیرمستقیم با فرم های لیتوگرافی را رها کرد و این روش تازه را که « چاپ افست» نامید برای کار انتخاب کرد. البته نام چاپ افست امروزه بیشتر به منظور ، و نسبت به روش چاپی با اسفتاده از فرم های لیتوگرافی شده است. استفاده از این نوع فرم ها قبل از کشف روبل رواج داشت و به نام چاپ سنگ معروف بود .
دستگاه چاپ افست
:ساختار یک دستگاه چاپ افست بسته به این که کاغذ مصرفی آن رول و یا ورق باشد متفاوت است. چون تعداد دستگاه های چاپ ورقی در مقایسه با دستگاه های چاپ رول بیشتر است. ما در این جا دستگاه چاپ ورقی را مورد بررسی قرار می دهیم.
بخش های مختلف و عمده ی یک دستگاه چاپ را نشان می دهد که شامل سه بخش است :
۱- واحد تغذیه (آپارات) که عمل انتقال کاغذ را به درون دستگاه انجام می دهد.
۲- واحد چاپ که شامل بخش رطوبت و مرکب دهی و تامین فشار است.
۳- واحد تحویل ، که کاغذ های چاپ شده را به روی یک دیگر جمع آوری و آماده ی انتقال می کند.
عوامل فنی و اقتصادی ، و کیف مطلوبی که مشتریان از رسانه ی چاپی انتظار دارند، باعث شده است بسیاری از تنظیمات و مراحل تولیدی دستگاه چاپ امروزه به صورت اتوماتیک انجام گیرد.
پلیت های افست معمولی
:پلیت های افست معمولی ، متداول ترین پلیت ها در روش چاپ افست است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. در این پلیت ها از خاصیت عدم انحلال آب و روغن در یک دیگر استفاده می شود. پلیت های افست معمولی دارای دو منطقه در روی سطح می باشند.
۱- منطقه ی حامل اطلاعات و تصویر که خاصیت جذب مرکب های پایه ی روغنی و دفع آب دارد.
۲- منطقه ی غیرحامل اطلاعات و تصویر که خاصیت جذب آب را دارد.
در شروع چاپ، پلیت به آب آغشته می شود؛ در نتیجه نقاطی که حامل تصویر است آب را دفع می کند و بقیه ی نقاط لایه ای بسیار نازک از آب را می گیرد. سپس با انتقال مرکب به روی پلیت، فقط مناطق آماده شده برای انتقال تصویر مرکب را جذب می کند که در نتیجه پلیت آماده برای چاپ می گردد.
این روش در هر سیکل چاپ تکرار می گردد و مقدار آب (رطوبت ) و مرکبی که به روی سطح چاپی انتقال داده شده است توسط سیستم مرکب و رطوبت دهی جایگزین می گردد.
پلیت های افست خشک
:در این نوع چاپ افست ، برای جداسازی نقاط تصویری و غیرتصویری فرم، از آب استفاده نمی شود. بلکه خاصیت موادی که سطح پلیت را پوشش می دهد به گونه ای است که فقط نقاط تصویری پلیت، مرکب مخصوص این نوع چاپ را به خود جذب می کند.
یکی از امتیازات این روش جایی آن است که چاپ نه تنها روی کاغذ بلکه هم چنین روی موادی که خاصیت جذب آب ندارند، مانند PVC ، نیز امکان پذیری می باشد.
قابل توجه است که تجهیزات چاپی مورد نیاز برای استفاده از این نوع پلیت ها با پلیت های افست معمولی متفاوت است.
لاستیک سیلندر واسطه در چاپ افست
:انتقال مرکب از روی فرم به روی سطح چاپی ، غیرمستقیم وتوسط سیلندری که به دور آن لاستیک مخصوص بسته شده است انجام می گیرد .
خاصیت ارتجاعی لاستیک و نیز خاصیت جذب مرکب و آب توسط آن، برای چاپ کارهای با کیفیت از اهمیت خاصی برخوردار است و همچنین انعطاف پذیری لاستیک باعث می شود اندک تفاوت سطح پلیت با ضخامت کاغذ جبران شود و به اجزای مربوطه صدمه وارد نگردد.
لاستیک سیلندر جزء مواد مصرفی چاپ می باشد و معمولاً نسبت به نوع کار وکاغذ و جنس آن، هر چند وقت می بایست تعویض شود
چاپ سیلک اسکرین |
چاپ سیلکاسکرین، چاپ اسکرین یا سریگرافی، اسلوبی كه بر روش تكثیر با استِنسیل مبتنی است. در این اسلوب از پارچه توری ظریف (اغلب ابریشم)، چون سطح تكیهگاهی برای ورقه استنسیل استفاده میشود. ورقه استنسیل را روی پارچه - كه بر روی كلافی (چهارچوب) محكم شده - میچسبانند. مركب غلیظ را با ابزاری تیغه مانند (اسكوییجی) بر سطح استنسیل میگسترانند، كه از بخشهای نفوذپذیر توری به سطح دیگری در زیر كلاف میرسد. بدین ترتیب، نقش مورد نظر را میتوان با رنگهای مختلف بر روی سطوح مستوی یا غیر مستوی چاپ كرد. تصویر چاپ شده با این اسلوب اغلب دارای لبههای تیز است، گویی كاغذی رنگی را بریده و چسباندهایم. از این خاصیت توسط هنرمندان برای خلق آثار بدیع بكار رفته است. سیلکاسکرین و سریگراف به اثری اطلاق میشود که با این اسلوب تکثیر شده است.
این اسلوب توسط سَمیوئل سیمُن ابداع شد (1907) و نخست موارد استفاده تجاری و تبلیغاتی داشت. امروزه هم بصورت صنعتی و هم بصورت تکثیر هنری بکار میرود. در چاپ سیلکاسکرین صنعتی این تکنیک بیشتر برای چاپ روی پارچه و البسه، اجسام و بستههای پلاستیکی (پلی پروپیلن و
پلی اتیلین)، CD و DVD، کاغذ و مقوا، سرامیک، شیشه، چوب، فلز و نظایر آن بکار میرود. در چاپ سیلک اسکرین هنری این روش بیشتر برای نوع بیان بصری خاص ناشی از اسلوب آن از سوی هنرمندان جهت تکثیر محدود و شمارهدار یک اثر هنری بکار گرفته شده و در نهایت همهٔ نسخهها به امضاء هنرمند میرسد.Stencil
:با الگو و نقشه رو انداختن،schablon(شابلون) این واژه در ارتباط نزدیک با واژه Mimeograph به معنی تکثیر کردن و ماشین تکثیر است. و اما Silk Screening که نامی قدیمتر است برای Serigraphy که امروزه متداول میباشد.آن نام قدیم تر برای زمانی است که واقعا از ابریشم استفاده میکردند.حالا از موادی چون Polyester یا Nylon بهره میبرند.هر چند Seri که ریشه لاتین دارد یعنی ابریشم. این روش به کار گیری ابریشم 25 سده پیش ازمیلاد در یونان و مصر نیز سابقه داشته است و Samuel Simon در آغاز سده بیستم در منچستر در چاپ آنگونه که نوشته شده است،از آن بهره بردو حتی پس از وی در سنفرانسیسکو John Pilsworth این روش را گسترش داد و به گونه تمام رنگی درآوردو آن screen printing خوانده شد. خمیر مایه اصلی تکنیک Silk Screening که از تکنیک های Graphic Design است از تکنیک عکاسی گرفته شده است. عکاسی و گرافیک با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.آینده چاپ
در واقع آنچه دوام صنعت چاپ را تضمين ميكند، نياز جامعه به انواع محصولاتي است كه چاپ، جزيي از آنهاست. بسياري از سفارشات چاپي مربوط به كالاهايي است كه محتوي و كاركرد اصلي آنها چيز ديگري است ولي از اين رهگذر بازار وسيعي براي چاپ ايجاد ميشود كه انواع بستهبنديها از آن جملهاند.
برخلاف كتاب و مطبوعات كه محتواي اصلي آنها با چاپ شكل ميگيرد، در توليد يك محصول غذايي يا صنعتي، مهم همان غذا يا قطعه صنعتي است، اما پيشرفتهترين تكنيكهاي چاپ براي همين محصولات بهكار ميرود و اين عرصه از چاپ ( بسته بندي) حتي بيش از كتاب و روزنامه، الهامبخش نوآوري و پديد آمدن تكنولوژيهاي جديد بوده است.
دست برقضا تقاضا براي اين بخش از چاپ (يعني چاپ بستهبندي و غيرفرهنگي) نه تنها رو به كاهش نيست، بلكه هر چه مهمتر ميشود و روز به روز مرغوبيت و تنوع بيشتري براي آن طلب ميشود. عليرغم اين واقعيت نميتوان دربست از بقاي صنعت چاپ بهصورت كنوني سخن گفت.
هم اكنون به خوبي پيداست كه صنعت نشر (كتاب و مطبوعات) بخشي از بازار چاپي خود را به سود رسانههاي ديگر و بهويژه اينترنت از دست ميدهد. ولي همانطور كه گفته شد، صنعت نشر عمدهترين بازار صنعت چاپ نيست.
شايد بتوان گفت كه صنعت نشر اولين بازار صنعت چاپ تلقي ميشود، بهطوري كه اكثر مردم وقتي نامي از صنعت چاپ به ميان ميآيد، به ياد كتاب، مجله و روزنامه ميافتند.
اين در حالي است كه طبق آمار و ارقام بهدست آمده، صنعت نشر تنها يك سوم كل توليدات صنعت چاپ را به خود اختصاص داده است و مهمترين منشا و كاربرد چاپ، بخش صنعت و تجارت بوده است. يعني در اين قسمت از بازار مصرف محصولات چاپي، واحدهاي مختلف شركتها اعم از قسمتهاي توليد و بازاريابي تا قسمتهاي اداري و بازرگاني، مصرفكننده و متقاضي اصلي محصولات چاپي شمرده ميشوند.
امروزه بسياري از ناشران خارجي براي در اختيار گرفتن بازار نشر الكترونيك و
web، شروع به تبديل آثار در اختيار خود، به شكل e- bookوPDFنمودهاند.با ظهور تكنيك چاپ درخواستي (
print on - demand)، شرايط انتشار عناوين بيشتري از كتابها فراهم شده است و بدين ترتيب تاثير تكنولوژي جديد چاپ ديجيتال باعث گسترش بازار مصرف محصولات چاپي شده است.اما در مورد مجلات و روزنامهها، ظهور نشر الكترونيك، جايگاه آنها را روز به روز با مخاطره و تهديد مواجه ميكند.
البته نكته اميدواركنندهاي نيز براي صنعت چاپ وجود دارد. به اين معني كه اگر در گذشته اكثر شركتها و سازمانها در تخصيص اعتبار لازم براي انجام تبليغات دچار شك و ترديد بودند، امروزه با سخت شدن شرايط رقابت، هيچ شركتي را نميتوان يافت كه بدون سرمايهگذاري در امر تبليغات و از جمله تبليغات مكتوب، به حفظ بازار خود يا جلب مشتري جديد بيانديشد.
با توجه به رويدادهاي مربوط به تكنولوژيهاي جديد هيچكس نميتواند در مورد آنچه در دهههاي آينده رخ ميدهد، قسم بخورد. اما بر اساس شواهد امروز ميتوان با استناد به كارهاي تبليغاتي و حجم وسيع كارهاي بستهبندي و پوشاك و چاپ درخواستي و چاپ اطلاعات متغير، صنعت چاپ را فعاليتي مورد نياز جامعه به شمار آورد كه به حيات خود ادامه خواهد داد. آنچه مسلم است اتوماسيون و به كارگيري سيستمهاي ديجيتال در قسمتهاي مختلف ماشينها و پديد آمدن سيستمهاي گردشكار پيشرفته، فضاي اين صنعت را دگرگون خواهد ساخت و تخصصها و مشاغل جديدي جايگزين حرفههاي پيشين خواهند شد. چاپ ديجيتال رواج بيشتري مييابد و بازار چاپ درخواستي و تنوع شخصيسازي در محصولات چاپي موجب دگرگوني سيستمهاي سنتي چاپ ميشود.
چاپكاراني كه از اين روندها آگاهي داشته باشند و خود را با تحولات تكنولوژي همگام سازند، گام به گام با كسب مهارتهاي جديد و سازماندهي مناسب، بازار كار خود را گسترش خواهند داد.